torsdag 2 oktober 2014

Emmas Äppelpuffkaka

Idag köpte jag kakformar och då måste man så klart inviga dem. Vi hade en massa äpplen i kylskåpet som borde användas. Men då köksskåpen ännu inte är "kompletta" här i Spanien får man börja tänka i andra banor. Normalt brukar jag doppa äppleklyftorna i kanel och socker. Ingen kanel ... ingen kakao... Choklad? Nä. Flingor med chokladsmak...? Jamen, det har jag ju!

Jag tippade upp den för tidigt så den gick sönder lite...
Värt ett försök, tänkte jag. Och jag kan nu konstatera att oj, det var det verkligen!

Ingredienser
2 st ägg
2 dl strösocker
50 g smör, smält och avsvalnat
2 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
2 st äpplen
2 dl Kellog's Coco Puffs (frukostflingor)

Gör så här
Blanda i en egen skål ihop vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker, sikta eller vispa bort klumpar med ballongvisp. Vispa ihop ägg och socker pösigt, häll i mjölk och smöret och därefter mjölblandningen. Rör ihop men bara så mycket att det blandas.
Skala och kärna ur äpplena, dela i klyftor eller ännu mindre bitar. Krossa flingorna, gärna i mixer, och blanda ihop med äpplena.
Häll upp smeten i en smord och bröad form. Häll över "flingäpplena" och tryck ned det lite i smeten. Ställ mitt i ugnen, 175 grader C i ca 45 min. Känn med sticka att det är klart, låt annars stå en stund till.

Servering
Precis som den är... Är säkert riktigt god som efterrätt med lite vaniljsås också, servera den då ljummen.

Kommentarer
Man kan i stället för ströbröd till formen använda vetemjöl, mannagryn, strösocker, nötter, kokos...
Puffarna gör att det blir rätt sött, det blir en lite karamellig yta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar