torsdag 22 januari 2015

Ungnsstekt marulk med gräddig spenatröra

Jag är urusel på att laga till fisk. Troligen för att det är inte den billigaste råvaran i Sverige så då vågar jag inte experimentera. Visst, torskblock och laxfiléer är en sak men allt det där andra...?

I matbutiken i Spanien var det extrapris på marulksstjärt/-svans (colas de rape) så då köpte jag det och slängde in i frysen. Sedan har de legat där och gnagt på mitt samvete. Idag tog jag mod till mig, tinade upp en påse och kollade runt på en massa recept (alla säger att marulk är en delikatess!), inventerade kyl och frys och "totade ihop" något till slut.

Mannen min var vääääldigt skeptisk (vis av erfarenhet) när jag sa att det skulle bli fisk till middag men det slutade med att han sa att det var det godaste i fiskväg jag någonsin gjort! Benägen att hålla med även om min fisksoppa är en stark kandidat (ska lägga in receptet på den vad det lider).

Ingredienser
6 st marulksstjärtar (eller annan fast fisk)
1 dm purjolök
8 st medelstora färska champinjoner
2-3 st vitlöksklyftor (ca 1 msk hackad vitlök)
en halv citron
150 g frusen bladspenat (el motsvarande färsk)
ca 0,5 dl vitt vin
1 dl grädde (matlagnings- funkar bra)
½ grönsaksbuljongtärning
salt
peppar
olivolja

Till servering (förslag)
Potatismos eller ris. Klyftade tomater samt citron. Strö gärna över lite persilja.

Gör så här
Smörj en ugnsfast form med olivolja. Strimla purjolöken och lägg den i botten. Skiva champinjonerna och lägg över dem. Sprid ut spenaten. Hacka vitköken och strö över hälften. Bryn fiskbitarna några minuter i lite olja. Lägg dem sedan ovanpå grönsakerna, strö över resten av vitlöken, salta, peppra, pressa över citronen och ringla över lite mer olivolja.
Ställ i ugn ca 25 min 200 grader C (tills fisken är färdig, beror på tjocklek osv).

När fisken är färdig ta ut den och håll den varm (man kan även ta ut den någon minut för tidigt och ställ tillbaka in i ugnen medan spenatröran görs). Skrapa över grönsakerna och skyn i stekpannan, häll i vin och grädde samt grönsaksbuljongtärningen. Koka ihop några minuter, smaka av med ev mer peppar och salt.

Anmärkning
Spenatröran blir så god! Undrar om det inte går att göra bara den genom att steka ihop med en halv fiskbuljongtärning och lite vatten...? Säkert supergott till pasta (tagliatelle) och kanske några räkor till! Och persilja, så klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar