lördag 9 juni 2018

Min ost- och skinkpaj

När jag gick i högstadiet läste jag franska och under några lektioner lånade vi hemkunskapens lokaler och lagade mat tillsammans. Vi gjorde Quiche Lorraine och en chokladtårta. Jag har båda recepten kvar!

Receptet till pajen kan jag utantill nu, har gjort den otaliga gånger och förändrat det genom åren tills det har blivit ett säkert kort både till vardags och fest!


Ingredienser
Pajskal
120 g vetemjöl (3 dl)
100 g smör
3 msk vatten, kallt

Fyllning
200 g fetaost
100 g ost
4 st ägg
125 g skinka (rökt, kokt ...)
2,5 dl mjölk
svartpeppar

Till servering (förslag)
En härlig grönsakssallad eller som en del av buffébordet, till kräftskivan ...

Gör så här
Blanda fort ihop smöret och mjölet (matberedare eller för hand i en skål), tillsätt vattnet och blanda till en slät degklump.

Sätt ugnen på 225 grader C och medan den blir varm, tryck ut degen i en form (behöver normalt inte smörjas), ca 26 cm i diameter och minst 3 cm hög kant. När ugnen är varm, grädda pajskalet i 10 minuter.

Förbered under tiden fyllningen. Mosa eller riv fetaosten, skär skinkan i småbitar och riv osten. Blanda ihop allt tillsammans med ägg och mjölk i en skål och krydda med några varv på pepparkvarnen. Salt brukar inte behövas då fetaosten är salt.

Häll blandningen i det gräddade pajskalet och ställ in i ugnen igen, ca 30 minuter. Håll koll på ytan så det inte bränns, lägg på en bit folie på om det börjar bli för välgräddat på ytan. Pajen är färdig när den inte är så dallrig och ytan har fått en vacker färg.

Låt gärna pajen stå en stund innan servering.

Anmärkning
Egentligen ska man låta degen vila kallt i 30 minuter innan den trycks ut i formen men det gör inte jag alltid, det beror på hur mycket tid jag har. Kan inte se att det är någon större skillnad på resultatet, dessutom.

Perfekt att göra flera pajer på en gång. Jag gör nästan alltid två.

Går jättebra att frysa hel eller i portionsbitar (till lunchen, kanske?).

Uteslut skinkan för en vegetarisk variant.

Byt ut skinka mot till exempel ca 10 cm purjolök, 100 g svamp och 200 g broccoli som har stekts ihop och kryddats med örtsalt. Lägg i botten och slå över blandningen. Supergott!!!

Prova med olika ostsorter. En lagrad ost ger en helt annan upplevelse än en hushållsost. Kanske blanda lite?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar