lördag 17 februari 2018

Semmelfyllning

Eftersom jag inte riktigt fattar skillnaden mellan marsipan och mandelmassa (jag vet att det är högre sockerhalt i marsipan men sedan är det attans rörigt när man börjar läsa om det!) så kallar jag detta för semmelfyllning. Det var det jag skulle göra och det var det som det blev. Och oj så gott det blev!

Jag gjorde en sats med klassiska vetebullar (delade degen till 32 små runda och släta bullar), skar av ett lock, fyllde med min fyllning, spritsade på grädde och sedan lite florsocker på locket.


- Godaste semlan jag någonsin har ätit! sa kusinens fru nöjt efter att ha slukat den lilla semlan.

Så här är det snabba och superenkla receptet på fyllningen med härlig vaniljsmak!

Ingredienser
1 dl mandelmjöl
25 g smör, rumsvarmt
2 msk strösocker
2 tsk/1 kuvert vaniljsocker
1 msk vatten

Till servering (förslag)
Som fyllning i bakverk

Gör så här
Blanda ihop allt utom vattnet i en liten skål, arbeta det slätt med en gaffel. Tillsätt vattnet och rör ihop. Lägg i en burk med tättslutande lock, ställ svalt tills det ska användas.

Anmärkning
Gillar man inte vaniljsmaken kan man självklart utesluta det.

Då det inte innehåller några konserveringsmedel eller mycket socker så håller det sig inte hur länge som helst men i alla fall en vecka i kylskåpet bör det klara. Borde fungera bra att frysa in också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar