lördag 8 december 2018

Chicken Tikka Masala

Vi har nyligen upptäckt indisk mat! Vad jag också upptäckt är att jisses så mycket kryddor och grejor det är! Men jag hittade ett recept som är väldigt enkelt och med kryddor som jag faktiskt hade hemma!

Bild lånad från receptmakaren www.cafedelites.com

Ingredienser
Kycklingmarinad:
800 g kycklinglår (ben- och skinnfritt), skuren i "munsbitar"
2½ dl yoghurt, naturell
1½ tsk  vitlök, hackad
1 tsk färsk ingefära, hackad
2 tsk garam masala
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin, malen
½ tsk chilipulver (alt 1 tsk Kashmiri-chili)
1 tsk salt

Sås:
2 tsk matolja
2 tsk smör
1 st lök (ca 100 g), finhackad
1½ vitlök, finhackad
1½ tsk garam masala
1½ tsk spiskummin, mald
1 tsk gurkmeja
1 tsk koriander, mald
400 g passerade tomater
1 tsk chilipulver
1 tsk salt
3 dl grädde (matlagnings-)
1 tsk brunt socker (typ farin-)
½ dl vatten (ev)

Garnerning:
4 tsk färsk koriander eller koriander (jag använder persilja)

Till servering (förslag)
Basmatiris, röd paprika (färsk eller inlagd)

Gör så här
Börja med marinaden. Blanda ihop yoghurten med kryddorna i en skål. Lägg i kyckling bitarna och rör om väl. Låt stå minst 10 minuter, helst längre, gärna över natten.

När det är färdigmarinerat, värm en stekpanna och häll i oljan. Bryn kycklingbitarna, ca 3 min på var sida (de steks färdigt i senare skede) lite i taget. Lägg i en skål och håll varmt.
Smält sedan smöret i samma stekpanna. Stek löken mjuk medan den rörs om i det som blev kvar efter att kycklingen stektes. Tillsätt vitlök och ingefära, stek ca 1 minut och häll sedan i garam masala, spiskummin, gurkmeja och koriander. Stek ca 20 sekunder medan du sakta rör om. Aromerna kommer nu att frigöras i kryddorna.
Häll i de passerade tomaterna, chilipulver och salt. Låt det sjuda ca 10-15 minuter tills såsen blir tjockare och mörkt rödbrun, rör om då och då.
Rör ned grädde och socker, tillsätt kycklingen och den sky som bildats. Koka ca 8-10 minuter till så att kycklingen är ordentligt tillagad. Såsen ska vara tjock och "bubblig". Är den för tjock, tillsätt lite vatten.

Servera med ris och strö över lite gröna kryddor.

Anmärkning
  • Det går så klart bra att använda andra delar av kycklingen, själv använder jag filéer.
  • Borde gå utmärkt att byta ut kycklingen mot till exempel fläskfilé.
  • Jag hade inte färsk ingefära hemma utan bytte ut det mot samma mängd torkad. (Fast tydligen ska man ta cirka hälften i torkad form läste jag nu i efterhand.)
  • Tag fram alla ingredienser först och mät upp alla kryddor, dvs gör en mise en place. Jag brukar ta små skålar eller lock att hälla upp kryddorna i, det som ska i samtidigt häller jag upp i samma skål. Detta förenklar arbetet oerhört och ingredienslistan känns inte lika lång då.
  • Här finns ett enkelt recept på garam masala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar